-
Jak brzmi treść zarządzenia nr 9/DNB/2010?
Pokaż odpowiedź
Zarządzenie nr 9/DNB/2010 Kierownika projektu dotyczyło przyznawania punktów w części I.1 i I.3 karty merytorycznej - Osobowościowy potencjał wnioskodawcy.
1. Zgodność wykształcenia z kierunkiem proponowanej działalności gospodarczej. Ustala się kryterium punktowe za posiadane wykształcenie:* wyższe kierunkowe - 5 pkt.,
* wyższe - 4 pkt.,
* średnie kierunkowe - 4 pkt.,
* średnie 3 pkt.,
* zasadnicze zawodowe kierunkowe - 3 pkt.,
* zasadnicze zawodowe - 2 pkt.,
* gimnazjalne i podstawowe - 1 pkt.2. Zgodność doświadczenia z kierunkiem proponowanej działalności gospodarczej. Ustala się kryterium punktowe za posiadane doświadczenie:
* powyżej 5 lat - 5 pkt.,
* 4 - 5 lat - 4 pkt.,
* 3 - 4 lata - 3 pkt.,
* 2 - 3 lata - 2 pkt.,
* poniżej 2 lat - 1 pkt. -
Jaka jest właściwa odpowiedź w sprawie terminu rozpoczęcia działalności w kontekście z terminem rejestracji podmiotu gospodarczego?
Pokaż odpowiedź
Prawidłową odpowiedzią jest informacja z aktualności w pozycji „Procedura otrzymania dotacji „ z dnia 09.02.2010r. Termin rozpoczęcia działalności gospodarczej może nie być tożsamy z terminem rejestracji podmiotu gospodarczego, jednakże ostateczny termin rozpoczęcia działalności gospodarczej nie może przekroczyć terminu 08 marca 2010r.
-
Jakie Państwo przewidują zabezpieczenia zwrotu otrzymanego wsparcia?
Pokaż odpowiedź
Obowiązujące zabezpieczenia zwrotu otrzymanego wsparcia są określone w regulaminie projektu § 10 pkt 17.
-
Co wpisać w załączniku nr 10 zamiast "x"
Pokaż odpowiedź
Należy wpisać swoje dane osobowe /imię, nazwisko, adres/.
-
Jakie okresy wpisać w pozycji "w okresie od dnia........do dnia........(wstawić datę ubiegania się o pomoc)" - dotyczy załącznika nr 10
Pokaż odpowiedź
Jeśli dana osoba składa wniosek o przyznanie jednorazowej dotacji inwestycyjnej w pozycji „do dnia" wpisuje dzień złożenia wniosku o dotację /np. 30.12.2009/, co jest równoznaczne z datą ubiegania się o pomoc, a w pozycji „od dnia" datę 3 lata wstecz liczoną od daty wpisanej w pozycji „do dnia" /czyli w tym przypadku 30.12.2006/.
-
Czy w załączniku nr 10 "Zestawienie pomocy publicznej otrzymanej przez mikroprzedsiebiorcę" w okresie od dnia ....... do dnia ......... (wstawić
Pokaż odpowiedź
Pełna treść pytania:
Czy w załączniku nr 10 - „Zestawienie pomocy publicznej otrzymanej przez mikroprzedsiebiorcę „x" w okresie od dnia .....do dnia .....( wstawić datę ubiegania się o pomoc)" Ma się na myśli pomoc publiczną udzielną mikroprzedsiębiorcom, jako inną niż de minimis, czy też jak by wskazywała treść zawarta w rubrykach tabeli otrzymaną pomoc de minimis ?
Odpowiedź
W załączniku należy zawrzeć dane dotyczące otrzymanej pomocy publicznej w ramach zasady de minimis. Pomoc de minimis to wsparcie państwa udzielane przedsiębiorcom po którym podmioty je udzielające wydają beneficjentowi pomocy zaświadczenie w którym zawarta jest informacja, że udzielona pomoc publiczna jest pomocą de minimis. Na tej podstawie proszę podać dane w załączniku nr 10.
-
Czy o przyznzaniu dotacji decyduje kolejność składania biznes planów i wniosków?
Pokaż odpowiedź
Absolutnie nie. Jedynym kryterium jest merytoryczna zawartość biznes planu i ocena z tym związana.
-
Komu zostanie przydzielona dotacja jeśli np. 2 uczestników otrzyma taką samą liczbę punktów na etapie oceny biznes planów?
Pokaż odpowiedź
W takim przypadku o kolejności zadecyduje kolejność z etapu rekrutacji i ilość przyznanych tam punktów.
-
W której pozycji rachunku zysków i strat muszę umieścić dotację?
Pokaż odpowiedź
Nie trzeba wpisywać dotacji do rachunku zysków i strat.
-
Jakie dokumenty należy dostarczyć z Sanepidu? /jeśli dotyczy/
Pokaż odpowiedź
Do dokumentacji konkursowej powinny być załączone dokumenty z który jasno i przejrzyście wynika możliwość uruchomienia działalności. W przypadku gdy Powiatowa bądź Wojewódzka Stacja Sanitarno Epidemiologiczna nie chce wydać warunków przygotowania obiektu dokumentem obowiązującym jest "Rozporządzenie (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych"
-
Rozpoczynając działalność będę podatnikiem VAT czy mogę wystąpić o dotację w kwocie netto?
Pokaż odpowiedź
Nie, w takim przypadku Beneficjent Ostateczny przedkłada do dokumentacji załącznik nr 11 Oświadczenie VAT, w którym zaznacza opcję o możliwości odzyskania podatku i jednocześnie zobowiązuje się do przeznaczenia kwoty odzyskanej na działalność firmy. Oznacza to, że zarówno płatnik VAT jak i "nie vatowiec" występują o maksymalną kwotę 40.000,00 zł.
-
Czy istnieje możliwość przedstawiania do refundacji faktur wystawionych w walutach obcych.
Pokaż odpowiedź
Tak.
Jeśli beneficjent nie określił kursu w dokumencie wiążącym jednostkę (polityka rachunkowości) przeliczenia dokonuje się w następujących momentach:
1) powstanie zobowiązania (wiążąca jest data sprzedaży):
- przelicza fakturę po kursie średnim ustalonym dla danej waluty przez NBP na dzień przeprowadzenia operacji;
2) dokonanie zapłaty:
- w przypadku płatności gotówkowej przelicza fakturę po kursie średnim ustalonym dla danej waluty przez NBP na dzień przeprowadzenia operacji;
- w przypadku zapłaty przelewem z rachunku prowadzonego w PLN w oparciu o kurs zastosowany przez Bank obowiązujący w momencie dokonania płatności,
- w przypadku zapłaty przelewem z rachunku walutowego na rachunek walutowy w oparciu o kurs sprzedaży obowiązujący w banku z dnia dokonania płatności.
Do rozliczenia trzeba załączyć tłumaczenie w/w faktury wykonane przez tłumacza przysięgłego. -
Czy można dokonać przesunięć między kategoriami wydatków?
Pokaż odpowiedź
Zmiany zakładanych kosztów realizacji inwestycji, nie przekraczające 15% ich wartości lub przesunięcia pomiędzy kategoriami wydatków nie przekraczające 15% całkowitej wartości danej kategorii wydatków kwalifikowanych projektu wymagają zgłoszenia ich do FUNDACJI ATUT w formie pisemnej.
Jeżeli zmiany zakładanych kosztów realizacji inwestycji przekraczające 15% wydatków kwalifikowalnych lub przesunięcia pomiędzy kategoriami wydatków przekraczające 15% całkowitej wartości danej kategorii wydatków przekraczające 15% danej kategorii wydatków projektu wymagają uprzedniej zgody Fundacji ATUT w formie pisemnej.
-
Czy w projektach z zakresu produkcji bądź sprzedaży usług spożywczych, gastronomicznych potrzebne są dodatkowe załączniki?
Pokaż odpowiedź
Tak, w tych grupach projektów należy dołączyć opinię sanepidu wraz z wykazem koniecznych prac i ich zakresu pozwalających na odbiór lokalu przez Powiatową Stację Epidemiologiczno Sanitarną.
-
Czy można wykonać remont sposobem gospodarczym?
Pokaż odpowiedź
Nie, wydatki związane z remontem a będące kosztem kwalifikowanym projektu /objęte dotacją/ muszą być wykonywane przez firmy remontowe.
Roboty budowlane.
Koszty nabycia robót i materiałów budowlanych związanych z budową, rozbudową lub remontem obiektów budowlanych, budowli i lokali, mogą zostać uznane za kwalifikowane jeśli przewiduje je wniosek o dofinansowanie projektu, pod warunkiem, że są niezbędne do prawidłowej realizacji i osiągnięcia celów projektu i nie są jedynym kosztem kwalifikowanym projektu.
W przypadku wydatku polegającego na robotach budowlanych, kwalifikowalna jest jedynie ta część nieruchomości/budynku, która jest niezbędna do realizacji inwestycji na zasadzie pro rata. Oznacza to, że kwalifikowalne będą tylko te wydatki, które dotyczą zakupu robót / materiałów budowlanych, dotyczące części niezbędnych do realizacji projektu,
Podstawą uznania wydatków, dotyczących nabycia robót i materiałów budowlanych związanych z budową, rozbudową lub remontem obiektów budowlanych, budowli i lokali, za kwalifikowalne jest przedstawienie odpowiedniej dokumentacji oraz kosztorysu inwestorskiego. -
Czy można kupić używany środek trwały bądź transportu?
Pokaż odpowiedź
Tak, jednak w takim przypadku gdy wartość zakupionego środka wynosi ponad 1000 zł. Beneficjent zobowiązany jest dostarczyć wycenę rzeczoznawcy. Ponadto koszt nabycia używanych środków trwałych może być uznany za kwalifikowalny, pod warunkiem, że spełnia następujące warunki:
- cena środka trwałego nie przekracza wartości rynkowej, określonej na dzień zakupu i jest niższa od ceny nowego środka trwałego,
- środek trwały posiada właściwości techniczne niezbędne do realizacji przedsięwzięcia objętego dofinansowaniem oraz spełnia obowiązujące normy i standardy.
W przypadku zakupu od osób fizycznych transakcji dokonuje się na podstawie umowy.
-
Czy można kupić środek trwały bądź inną rzecz od członka rodziny?
Pokaż odpowiedź
Nie, przy zakupach obowiązuje zasada bezstronności oznaczająca brak możliwości zakupu od osób bliskich.
Beneficjentowi nie wolno nabywać towarów ani usług od podmiotów, z którymi posiada powiązania osobiste, tj. małżonka, rodziców, teściów, zstępnych lub organizacyjne. Dwie lub więcej osób fizycznych, prawnych lub jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnych są powiązane organizacyjnie, jeżeli jedna z nich bezpośrednio lub pośrednio kontroluje pozostałe.
Dodatkowo każdy kto zakupi rzecz używaną na podstawie umowy cywilno-prawnej musi dostarczyć umowę wraz z deklaracją PCC z Urzędu Skarbowego.
-
Czy do wniosku o dotację należy dołaczyć umowę najmu bądź dzierżawy lokalu?
Pokaż odpowiedź
Tak, w każdym przypadku gdy Beneficjent Pomocy wynajmuje lokal na działalność gospodarczą powinien załączyć umowę przedwstępną na jego wynajem bądź dzierżawę.
-
Czy do wniosku o dotację trzeba składać dokumenty dodatkowe, które są już w teczce rekrutacyjnej?
Pokaż odpowiedź
Nie ale dotyczy to jedynie załaczników dodatkowych takich jak świadectwa pracy, dyplomy ukończenia szkoleń, referencje, dyplomy ukończenia studiów.
-
Czy można wcześniej niż w dniu otrzymania dotacji założyć działalność gospodarczą?
Pokaż odpowiedź
Tak, zgodnie z regulaminem projektu można już w dniu podpisania deklaracji uczestnictwa w projekcie rozpocząć działalność gospodarczą. Nie oznacza to jednak, że beneficjent pomocy automatycznie uzyskuje dotację i wsparcie pomostowe. Wcześniejsze założenie działalności odywa się na własne ryzyko i ewentualne wsparcie pomostowe nie może działać wstecz.
-
Czy termin rozpoczęcia działalności gospodarczej musi być tożsamy z terminem rejestracji podmiotu gospodarczego?
Pokaż odpowiedź
TAK.
-
Jaki rachunek bankowy powienin posiadać Beneficjent Pomocy?
Pokaż odpowiedź
Rachunek bankowy może być osobisty lub w przypadku jego braku informacja pisemna o tym że będzie w dniu zakładania firmy.
-
Czy można załączyć do Dokumentów rekrutacyjnych kopię zaświadczeń potwierdzających zatrudnienie u pracodawcy opatrzone klauzulą "Za zgodność z oryginałem" łącznie z datą i podpisem?
Pokaż odpowiedź
Istnieje możliwość, aby do Dokumentów rekrutacyjnych dołączyć kopie dokumentów, które winny być potwierdzone „Za zgodność z oryginałem przez Kandydata, łącznie z datą i podpisem /Zgodnie z Regulaminem projektu §6 pkt.2/
-
Jak ma być zaadresowana koperta, w której będą składane dokumenty rekrutacyjne?
Pokaż odpowiedź
Sposób opisu koperty przedstawia informacja umieszczona na stronie internetowej www.dnb.atut.org.pl w zakładce Aktualności - dokumenty rekrutacyjne z dnia 18.08.2009r.
-
Czy prowadzenie działalności w zakresie handlu rybami i produktami z ryb (sklep rybny) jest wyłączone z udziału w projekcie ?
Pokaż odpowiedź
Tego typu działalność nie jest wyłączona z udziału w projekcie.
-
Do której kategorii beneficjentów będą zaliczani rolnicy?
Pokaż odpowiedź
Rolnik to osoba, która posiada status osoby zatrudnionej /podstawą takiego zakwalifikowania jest opłacanie przez Beneficjenta składek do Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego/.
-
Jaki będzie obligatoryjny termin rozpoczęcia działalności po otrzymaniu dofinansowania?
Pokaż odpowiedź
Zgodnie z Regulaminem projektu §10 pkt. 10. Aby podpisać umowę o Jednorazową dotację inwestycyjną należy dołączyć dokumenty zawarte w w/w punkcie , a tym samym mieć już założoną działalność gospodarczą.
-
Czy wszystkie osoby biorące udział w projekcie otrzymają dofinansowanie i w jakiej wysokości?
Pokaż odpowiedź
Zgodnie z Regulaminem projektu §9 pkt.2. Jednorazową dotację inwestycyjną uzyska 80 osób maksymalnie do wysokości 40.000 PLN.
-
Czy w ramach projektu "Drogowskaz na biznes" posiadając budynek przeznaczony na działalność gospodarczą będę mógł połowę pomieszczeń usługowych wydzierżawić ? Jak długo należy pro
Pokaż odpowiedź
Dla Fundacji "ATUT" najważniejsza będzie informacja o tym, że Beneficjent dokonał stosownych zakupów i rozliczył się z przyznanych środków. Natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, aby jedną część wybudowanego lokalu wydzierżawić osobom trzecim. Natomiast informacje dotyczące zawieranej umowy z Fundacją "ATUT" i okresu prowadzenia działalności gospodarczej zostały zawarte w regulaminie §10 Jednorazowa dotacja inwestycyjna pkt. 7 „Beneficjent pomocy będzie zobowiązany do prowadzenia działalności gospodarczej, na rozwój której otrzymał wsparcie finansowe przez okres co najmniej 12 miesięcy od dnia jej zarejestrowania.".
-
Czy za osobę, która jest zagrożona utratą pracy można uznać tylko taką, której zakład pracy znajduje się w danej chwili w stanie likwidacji lub upadłości. Czy inne okoliczności przemawiające za faktem
Pokaż odpowiedź
Zgodnie z Regulaminem projektu §6 - Dokumenty rekrutacyjne pkt. 1 ppkt. n) "Zaświadczenie zakładu o pozostawaniu w stanie upadłości bądź likwidacji - jeśli dotyczy".
Osoba zagrożona utratą pracy to osoba, która będzie posiadała tego typu
dokument. -
Dlaczego po załączniku nr 6 jest załącznik nr 9 co się stało z załącznikami 7 i 8?
Pokaż odpowiedź
Załączniki nr 7 i 8 stanowią karty oceny Komisji Rekrutacyjnej dlatego też nie zostały załączone na stronie projektu.
-
Chciałbym rozpocząć działalność w zakresie okazjonalnego transportu osób limuzyną (śluby, imprezy okolicznościowe) oraz fotografiki na tego typu imprezach. Czy mogę starać się o dotację?
Pokaż odpowiedź
Zgodnie z Regulaminem projektu §5 - Wyłączenia z udziału w projekcie pkt. 2 "(...) nie jest dopuszczalne udzielanie wsparcia osobom ppkt. g) planującym rozpoczęcie działalności gospodarczej w zakresie drogowego transportu towarów lub osób".
-
Czy konieczne jest składanie załącznika nr 2 do Regulaminu Projektu - Oświadczenia kandydata do projektu do Dokumentów rekrutacyjnych w ramach projektu "Drogowskaz na biznes"
Pokaż odpowiedź
Załącznik nr 2 należy dołączyć do dokumentów rekrutacyjnych. W aktualnościach /Dokumenty rekrutacyjne 18.08.2009/, a także w Regulaminie projektu § 6 - Dokumenty rekrutacyjne pkt.1 ppkt. a umieszczona jest właściwa informacja nt. w/w załącznika.
-
Czy dokumenty rekrutacyjne mogą być dostarczone przez osobę z rodziny?
Pokaż odpowiedź
Istnieją tylko dwie możliwości dostarczenia dokumentów rekrutacyjnych: osobiście przez Kandydata do projektu, bądź kurierem tzn. firmą kurierską /proszę nie mylić ze zwykłą pocztą/.
-
Czy osoba do 24 roku życia to osoba, która nie ukończyła jeszcze 25 roku życia zgodnie z datą urodzenia?
Pokaż odpowiedź
Osoba do 24 roku życia to osoba, która na dzień składania dokumentów rekrutacyjnych ma 24 lata.
-
W jaki sposób wykazać wkład własny 10% ? Czy np.pieniądze mają być na koncie bankowym ?
Pokaż odpowiedź
Zgodnie z Regulaminem projektu Beneficjenci Pomocy powinni wykazać się wkładem własnym finansowym o wartości co najmniej 10% dotacji o jaką się ubiegają. Nie oznacza to jednak wskazywania miejsca "ulokowania" środków pieniężnych. Beneficjent w momencie przyznania wsparacia w formie jednorazowej dotacji powinien rozliczyć się fakturami zakupu bądź innymi dokumentami z kwoty dotacji oraz wkładu własnego.
-
Jeśli osoba znajduje się w okresie wypowiedzenia umowy o pracę to otrzyma punkty za: osoba będąca w okresie wypowiedzenia 10 pkt. osoba zagrożona utratą pracy 10 pkt. razem 20 pkt. czy tylko 10 pkt.?
Pokaż odpowiedź
Wariant pierwszy będzie obowiązujący. Przedstawiając odpowiedni dokument będzie można otrzymać 20 pkt.
-
Dom jest pod nadzorem konserwatora zabytków. Czy będzie można przeprowadzić w nim remont?
Pokaż odpowiedź
Proszę zapytać Konserwatora Zabytków czy wyrazi zgodę na remont.
-
Jeżeli jest intercyza małżeńska czy mogę działalność prowadzić w domu, który jest współwłasnością i korzystać z samochodu, który jest zarejestrowany na imię i nazwisko męża?
Pokaż odpowiedź
Tak, jednak w tym przypadku muszą być spełnione dodatkowe warunki wynikające z Ustaw Podatkowych, a korzystanie z rzeczy powinno być odpłatne.
-
Mam stały meldunek w Warszawie; tymczasowy w Lidzbarku, powyżej 6 -ciu miesięcy czy mogę brać udział w projekcie?
Pokaż odpowiedź
Jeśli Lidzbark znajduje się na terenie subregionu Elbląskiego to tak.
-
Co wpisać w pkt. 3 Kryteria kwalifikacyjne w zał. Nr 1, kiedy nie należę do żadnej z grup, natomiast jestem osobą pracującą?
Pokaż odpowiedź
Będzie Pani zakwalifikowana do projektu, jednakże nie będzie Pani traktowana priorytetowo. Zgodnie z § 6 pkt. 1a) wszystkie pola powinny być wypełnione, więc proszę w tym polu wpisać np. nie należę do żadnej z grup lub nie dotyczy.
-
Jaki status na rynku pracy zaznaczyć w przypadku składania dokumentów rekrutacyjnych 31.08.2009 r., gdy umowa o pracę na czas określony wygasa właśnie 31.08.2009 r.?
Pokaż odpowiedź
Składając dokumenty rekrutacyjne 31.08.2009 należy zaznaczyć status na rynku pracy w danym dniu, czyli w Pani przypadku - osoba pracująca. Składając dokumenty rekrutacyjne 1 września 2009 powinna Pani zaznaczyć osoba nieaktywna zawodowo.
-
Jestem zarejestrowana w PUP mniej niż 3 miesiące, jaki jest mój status?
Pokaż odpowiedź
Jest Pani osobą bezrobotną ale z uwagi na krótki czas zarejestrowania w urzędzie pracy /mniej niż 3 miesiące/ nie może Pani przystąpić do projektu.
-
Czy można łączyć dotację z PUP i Projektu?
Pokaż odpowiedź
Zgodnie § 5 pkt. 1 j) w projekcie nie mogą uczestniczyć osoby, które w ciągu ostatnich 3 lat otrzymały jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej z Funduszu Pracy oraz złoży oświadczenie, że Beneficjent nie uczestniczy w tym samym czasie w innym projekcie oferującym tożsame formy wsparcia. W związku z powyższym dotacje nie mogą być łączone.
-
Czy są jakieś konsekwencje związane z rezygnacją z projektu w trakcie trwania szkolenia?
Pokaż odpowiedź
Tak, kwestie związane z rezygnacją z projektu będzie regulowała umowa o świadczenie usług doradczo - szkoleniowych zawierana z Beneficjentami Pomocy a Fundacją Rozwoju Przedsiębiorczości „ATUT".
-
Czy środki finansowe z jednorazowej dotacji inwestycyjnej mogą być przeznaczone na zakup materiałów budowlanych?
Pokaż odpowiedź
Zgodnie z § 10 pkt. 12 Regulaminu Projektu w ramach jednorazowej dotacji inwestycyjnej mogą być sfinansowane koszty prac remontowych i budowlanych (pkt. c) oraz środki obrotowe (uznane za niezbędne dla prowadzenia działalności gospodarczej i odpowiednio uzasadnione we wniosku o jednorazową dotację inwestycyjną).
-
Czy rolnik prowadzący gospodarstwo rolne może uczestniczyć w projekcie?
Pokaż odpowiedź
Zgodnie z interpretacją Ministerstwa Rozwoju Regionalnego /patrz załącznik/ rolnik może być Beneficjentem pomocy.
-
Czy osoba, która uczestniczyła w innym projekcie dział. 6.2 i nie otrzymała dotacji może zgłosić się do "Drogowskazu na biznes"
Pokaż odpowiedź
Jeśli osoba nie zarejestrowała działalności gospodarczej w ramach projektu w innej instytucji, może wziąć udział w projekcie „Drogowskaz na biznes", a w przypadku zakwalifikowania się musi ponownie uczestniczyć we wsparciu szkoleniowo - doradczym.
Nie można jednak w tym samym czasie uczestniczyć w innych projektach o podobnym charakterze.
-
Czy dokumentację zgłoszeniową trzeba dostarczyć osobiście czy można droga elektroniczną?
Pokaż odpowiedź
Zgodnie z § 7 pkt. 1) Dokumentację szkoleniową należy dostarczyć osobiście bądź kurierem (nie pocztą) w terminie trwania rekrutacji.
-
Czy Formularz zgłoszeniowy ma być wypełniony komputerowo czy może być ręcznie ?
Pokaż odpowiedź
Formularz zgłoszeniowy można wypełnić ręcznie (pismem czytelnym) lub za pomocą komputera.